De schilderijen uit de reeks “Unintentional painting” ontstaan vanuit een werkproces. Het werkproces is als volgt: Op basis een kleur van foto uit het nieuws wordt een kleur gemengd. Deze kleur wordt over het hele canvas aangebracht, als de verf droog is wordt er een foto gemaakt. Vervolgens wordt het canvas zo egaal mogelijk glad geschuurd met schuurpapier tot ongeveer de helft van de onderste laag opnieuw zichtbaar wordt. Daarna wordt er opnieuw een foto gemaakt. Dit proces van een laag verf aanbrengen/ schuren wordt herhaald tot het moment dat het schilderij “af” is. Voor de kunstenaar primeert hier het werkproces. Tijdens het schuren worden zo min mogelijke bewuste keuzes gemaakt, het is vooral het werkproces dat het beeld bepaald.
Deze reeks is ontstaan vanuit een irritatie over hoe er met nieuws wordt omgegaan en over de manier we dagdagelijks overspoeld door een stroom van nieuws en beelden. De nieuwsbeelden worden van hun betekenis ontdaan door ze te herleiden tot één kleur. De snelheid van het nieuws staat in contrast met de traagheid van het werkproces. Aanvankelijk was het idee dat dit werk een reeks van monochrome schilderijen zou worden. Het werkproces had echter een ander resultaat dan verwacht. De schilderen ontstaan, zijn worden niet gecreëerde maar gevonden.